april 12, 2015

Sökmotoroptimering

Varför sökmotoroptimering (SEO)?

Det korta svaret är: eftersom internet är trångt och din sida är inte alls lika lätt att hitta som du tror. Om ni arbetar med sökmotoroptimering (SEO) har ni större chans att synas.

På internet finns det lite mer än en miljard sökbara webbsidor. Samtidigt tweetas det över 7 500 tweets, googlas det 57 000 gånger och skickas det över tre miljoner e-postmeddelanden per sekund. Att sticka ut i mängden är inte helt lätt.

Det är dessutom minst lika viktigt att personerna som hittar dig är rätt personer. Det vill säga just din målgrupp. Vi kallar det effektiv sökmotoroptimering (SEO). 

Fyll i formuläret så berättar vi hur du kan nå din målgrupp.





Missa inte videon om sökmotoroptimering (SEO)

Så arbetar vi med sökmotoroptimering (SEO)

Egentligen är det rätt enkelt, Google och Bing är söktjänster som vill vara bäst på det dom gör - att leverera den mest relevanta sidan/informationen baserat på den sökning som du, jag eller någon annan har gjort. För att kunna göra det finns det en mängd algoritmer som söktjänsterna använder sig av för att sortera olika sidor. Det kan handla om strukturen på webbplatsen, dess innehåll, liksom vilka externa webbplatser som länkar till sidan och hur pålitliga dom är.

Just nu: kostnadsfri guide. Vi har sammanställt en SEO-guide som innehåller 195 faktorer som avgör din position på sökmotorerna. Klicka hem guiden idag.

Motsvarande algoritmer försöker vi som arbetar med sökmotoroptimering (SEO) använda oss av när vi bygger upp en sida eller sajt. På det sättet blir det lättare för söktjänsterna att hitta ”vår” sida och förstå att den är relevant för dom som söker på Google och Bing.

Video med 5 enkla steg på hur vår SEO fungerar

Vårt arbete inom sökmotoroptimering (SEO)

Vi arbetar alltid strategiskt och målinriktat. Uppföljning sker oftast månadsvis eller baserat på våra kunders behov.

Det här gör vi:

• Nulägesanalys och planering – Vilka behov, målgrupper och mål har du? Hur hittar människor till din sida nu och hur borde dom hitta dit?
• Sökordsanalys – Vad söker människor på när dom vill komma åt information eller produkter som du har? Vilken konkurrens finns det på orden och fraserna?
• Teknisk analys och webboptimering– Teknisk utveckling av webbsidan.
• Innehåll och landningssidor – Genom att bland annat skriva text för användaren och inte sökmotorerna förbättrar vi det befintliga innehållet på webbsidan. Vi skapar också nytt innehåll.
• Uppföljning och rapportering – Där du lätt kan följa utvecklingen av det vi gör.

Om du vill veta mer om SEO är du välkommen att kontakta oss

Vad är SEO?

SEO är en förkortning för Search Engine optimization. På svenska kallar vi det ibland för sökmotoroptimering. Oavsett vad vi väljer att kalla det så avser begreppet de olika metoder som används för att få webbsidor att visas så tidigt som möjligt i söktjänsternas resultat. På Google till exempel.

Kontaktpersoner

Alfons Passgård
+46 73 089 96 20
alfons@adsight.se